Fred to gra z 1990 roku wydana przez firmę LK Avalon. Jest to jedna z pierwszych gier wydanych w Polsce. Razem z Misją i Robbo tworzą trójkę pionierskich gier napisanych komercyjnie i wydanych komercyjnie przez Polaków.
Jest to reprezentant kategorii gier platformowych z gatunku „ciągle w prawo”. Jest to jedna z niewielu gier napisanych na Atari XL/XE gdzie jest płynny scrolling, a nie seria ekranów, które się zmieniają gdy bohater dotrze do krawędzi ekranu. Fred to gra charakteryzująca się bardzo estetyczną i czytelną grafiką oraz dopracowaną mechaniką gry.
Bohater, jaskiniowiec o imieniu Fred, przemierza 8 poziomów, na których musi unikać zarówno przeciwników jak i przeszkadzajek terenowych. Przeciwnicy to kraby (chociaż niektórzy, w tym ja, twierdzą, że to są żaby), węże, pająki, ptaki, których spadające odchody są dla bohatera zabójcze, komary i innego rodzaju fauna, której dotknięcie kończy się śmiercią.
Dodatkowo przeciwko Fredowi jest flora w postaci kaktusów, a także zbiorniki (białej?) wody, w których może on się utopić. Z drugiej strony półki skalne oraz liany wiszące pionowo pozwalają przejść dalej w podróży po kolejnych poziomach.
Nasz jaskiniowiec może być wyposażony w dwie bronie: kamienie i miotacz płomieni. Rzucanie kamieniami niszczy przeciwników na niewielką odległość, zaś miotacz służy do bezpośredniego unieszkodliwiania przeszkadzajek. Zarówno kamieni jak i miotacza można używać podczas skakania. Kamienie są porozrzucane po wszystkich platformach, po których porusza się Fred i które to można (i należy!) zbierać. Po zebraniu 10 kamieni, są one odkładane do naszego ekwipunku jako jedna pozycja. Jeśli zużyjemy te, które trzymamy w ręku, kolejna dziesiątka kamieni jest wyjmowana z ekwipunku, o ile oczywiście mamy taki zapas.
No właśnie: ekwipunek. Było to dosyć innowacyjnym konceptem w grach na ośmiobitowe Atari. Podczas gry, możemy zbierać bonusy, które są doń dodawane. Może on zawierać maksymalnie 8 przedmiotów w jednym momencie. Bonusy są schowane w dzbankach, które to są rozsiane w całej grze. Każdy dzbanek należy rozbić kamieniem lub zniszczyć z użyciem miotacza. W dzbankach można znaleźć:
- Kamienie – w dzbanku może być ukryty pojedynczy kamień lub zestaw 10 sztuk.
- Puszka z paliwem do miotacza płomieni – w lewym dolnym rogu pokazuje się stan wypełnienia zbiornia paliwa naszego miotacza. Po wzięciu pierwszej puszki jest on napełniany, ale możemy nieść naraz więcej zbiorników. Jeśli wykorzystamy paliwo z miotacza, a mamy w ekwipunku kolejną puszkę, zostanie ona załadowana do miotacza. Aby przełączyć się na miotacz, trzeba pociągnąć joystick w dół i w lewo. Powrót do rzucania kamieniami wykonujemy pociągając joystick w dół i w prawo. Aktualnie aktywna broń jest podświetlona w dolnym panelu.
- Tarcza – daje nieśmiertelność na krótki okres czasu, około 16 sekund. Działa to tylko w kontekście przeciwników zwierzęcych oraz kaktusów, nie zabezpiecza przed utopieniem się w wodzie.
- Czapka niewidka – pozwala na trzykrotny kontakt z przeszkadzajką, bez utraty życia. Po takim kontakcie Fred ma około 3 sekundy, aby uciec z sytuacji zagrażającej życiu. Podobnie do tarczy, nie chroni przed utonięciem.
- Kalosze – dzięki nim Fred nie tonie to wpadnięciu do wody. Kalosze mają określony czas działania i jeśli ich szczelność ma się skończyć to ich ikonka w naszym ekwipunku zaczyna migać. W związku z tym warto jak najszybciej wyskoczyć z wody.
- Dynamit – zabija wszystkich przeciwników na pewnym dystansie w bieżącym poziomie.
- Ekstra życie – wygląda jak mały Fred. Dodaje jedno życie.
- Kaktus – to nie bonus, kaktus powoduje śmierć Freda tak samo jak każdy inny kaktus w grze. Dlatego warto stać w niewielkiej odległości rozbijając dzbanek płomieniem lub po prostu rozbić go kamieniem.
Po rozbiciu dzbanka należy zebrać bonus w ciągu około 7 sekund. Inaczej znika on.
Gra była na tyle popularna i dobrze napisana, że jako jedna z niewielu polskich gier na Atari została wydana na Zachodzie. W wielkiej Brytanii wydał ją Zappelin Games (tylko na kasecie), w Niemczech KE-Soft, a w Holandii ANG Software (chociaż oryginalnie miał ją w tym kraju wydać Querope Agency). Były plany wydania gry w Stanach Zjednoczonych, ale w końcu nie doszło do tego.
Leave a Reply